Mind

Tips tegen stress

08/30/2020

Je hebt nog zoveel te doen , en er speelt zoveel op dit moment. Wat doe je dan ? Juist, Stressen natuurlijk ! Terwijl stressen juist resulteerd in minder goed functioneren, is dat toch het geen wat we heel snel doen.

Stressen is heel natuurlijk, maar erg vervelend. Je hebt een soort gevoel van spanning en onrust. Stress is een vorm van overleven en vechten . Stress is namelijk een natuurlijke reactie van je lichaam. Wanneer er veel spanning is maakt je lichaam meer stresshormoon aan waardoor je lichaam reageert.  Jou lichaam is dan dus eigenlijk diep in gevecht.

Maar dit is natuurlijk hartstikke mooi allemaal, maar wat doe je er aan? Ik geef vandaag 10 anti-stress tips zodat je de stress in ieder geval wat dragelijker kan maken. Ik ben geen tovenaar dus ik kan er niet voor zorgen dat al je stress weg valt. Ik ben zelf ook een enorme stresskip en stress vrij kan je mij ook echt niet krijgen !

1. Begin de dag zonder stress

Zet je wekker een minuut of 10 eerder zodat je lekker rustig je dagje kan beginnen. Als je te laat je bed uitgaat waardoor je moet haasten in de ochtend begin je de dag al met een gestresst gevoel en komen die stresshormonen ook al vrij . No-way dat je die weer makkelijk kwijt raakt. Waarschijnlijk wordt het gestresste gevoel juist alleen maar erger in de loop van de dag. Maak je niet druk over die 10 minuutjes minder slaap, want daar zal je echt niks van merken.

2. Genoeg magnesium

Als je in een stressvolle periode zit is het belangrijk genoeg magnesium binnen te krijgen . Als je genoeg magnesium binnenkrijgt kan je lichaam de stress veel beter verdragen. Magnesium zit o.a in : ‘noten , cacao , ananas, volkorenbrood, banaan, spinazie en tonijn.’ Lust je niks van dit lijstje? Dan kan je ook altijd magnesium supplementen nemen. Persoonlijk ben ik van de natuurlijke weg, en dat is magnesium binnenkrijgen via voeding. Maar op zich maakt dit geen moer uit !

 3. Luister muziek

We weten allemaal dat muziek je humeur kan veranderen. Het heeft enorm veel invloed op onze emoties. Dus ben je flink aan het stressen? Luister muziek ! Let op dat je wel de juiste muziek luistert. Het heeft natuurlijk geen nut om treurige nummers te gaan luisteren.

4. Lachen

Ok, dat klinkt vast erg raar. Hoe kan je nou lachen als je heel erg gestresst bent? Uit jezelf gaat dat inderdaad niet lukken nee. Bel een gekke vriend/vriendin of kijk leuke youtube video’s. Dan lukt het lachen vast wel. Als je lacht worden de stresshormonen afgebroken en ingeruild voor gelukshormonen waardoor je je rustig en ontspannen gaat voelen.

5. Yoga en Meditatie

Ik zeg heel eerlijk dat dit voor mij niet werkt omdat ik veel te druk van mezelf ben en geen minuut mijn mond kan houden en rustig kan zitten , maar je hoort van veel mensen die dit doen dat het ze goed helpt. Ze zeggen er ”rustig en blij” van te worden. Dus ik zou zeggen: probeer het !

7. Geen rommel !

Rommel in je huis geeft heel veel rommel in je hoofd. In je huis hoor je tot rust te komen. Dat gaat echt niet lukken met rommel om je heen. Gooi dingen die je niet mooi vind de deur uit en richt het na jou smaak in. Door een opgeruimd huis laat je lichaam meer energie stromen waardoor jij ook meer energie krijgt.

8. Bewegen

Bewegen is super goed bij stress ! Als je beweegt kan de adrenaline die je stress heeft aangemaakt afgebroken worden en komt er weer een goede balans in je lichaam. Maar ga absoluut niet te fanatiek sporten of inspannende dingen doen want dat legt weer te veel druk op je lichaam waardoor je weer heel erg uitgeput raakt. Dat is natuurlijk ook niet de bedoeling. Ga lekker een stukje met je hond wandelen, ga even naar het bos of strand of ga lekker een stukje fietsen.

9. Ademen

Een rustige ademhaling is heel belangrijk bij stress. Adem diep in door je neus, en uit door je mond. Als het niet lukt kan je beter eventjes de tijd nemen om op bed te gaan liggen. Sluit dan je ogen en adem diep in, en adem dan weer uit . Houd je handen intussen op je buik en focus je goed op je ademhaling.

10.  Uit je gevoelens

Dit vind ik persoonlijk de belangrijkste van de tien. Dingen opkroppen in je hoofd is echt niet goed voor je. Je maakt jezelf er alleen maar gek mee en, omdat je daardoor zo gestresst raakt kom je ook geïrriteerd over op je omgeving waardoor die mensen ook gek worden. Dingen opkroppen is voor niemand goed dus. Waneer je al een klein beetje stress voelt opkomen moet je dit meteen melden. Vertel wat je dwars zit. Zo kunnen mensen jou helpen. Wedden dat je jezelf snel beter voelt ?

Het zou kunnen dat je niet precies weet wat je dwars zit . Dat is nog geen reden om je mond te houden. Uit hoe je je voelt. Ben je boos? Ben je verdrietig? Ben je teleurgesteld? Zo kun je over dat onderwerp doorpraten , waardoor het vanzelf allemaal naar boven komt.

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *